Dag 6 - 9 sep 2014 - Op weg naar Bradenton.

10 september 2014 - Bradenton, Florida, Verenigde Staten

„Goede morgen”, zei een keurige heer, die, terwijl ik langs liep, zijn hotelkamer verliet. Ik had zoiets van doe net of ik niet van neerlands bloed ben, want ik was net wakker en dan moet ik natuurlijk weer een heel verhaal gaan vertellen over wat doen jullie hier en waar komen jullie vandaan. Dus zei ik in mijn beste Amerikaans, „Good morning, sir”. Oh, ja, hoorde ik hem tegen zijn vrouw mompelen, we zijn in Amerika natuurlijk. Ik was op weg naar het ontbijthutje omdat Ania had gevraagd of ik wilde gaan kijken of het wat bijzonders was. De dag ervoor hadden we dit hotel „Travelodge”, via Ipad geboekt, ja en dan kan je een klein risicootje lopen dat het misschien wat minder is. Maar op internet stond: gerenoveerde kamers, dus dan mag je wel iets verwachten.

We hadden kamernummer 325, dus niet echt een ongeluksgetal. Om kort te zijn, diverse elektrische plekjes deden het niet, er kwam weinig water uit de douchekraan, het bad was bij het afvoerputje geroest dus waarschijnlijk liep het water naast de afvoer onder het bad door want het stonk vreselijk muf overal, de badkamerdeur was een beetje opgekruld door het vocht, de kast in de kamer was eveneens opgekruld en uitgezet door het vocht, enfin er waren wat mankementjes en hygiene was ook ver te zoeken? Gerenoveerd? En kan je dan verwachten dat het ontbijt goed zou zijn lol. Ach het was maar voor 1 nacht dus niet getreurd, morgen even aangeven. Maar ik was dus bezig met mijn verkenningstocht.

Het was regular, dus niet echt bijzonder maar net als overal eigenlijk. De keurige meneer zat 2 tafeltjes verder en vroeg enigszins luid. „Zijn jullie Nederlanders”, shit ik val nu door de mand, „ik had al zoiets begrepen aan de taal te horen”. En jawel het ritueel begon. vragen over en weer natuurlijk zo van waar vandaan, wat doe je hier, enz. enz. De keurige meneer was een net gepensioneerde onderwijzer en was voor het eerst in Amerika. Ik natuurlijk heel stoer van. Wij doen dit al 10 jaar. Maar mijn gedachte was niet stoer maar meer informatief om aan te geven dat ik Amerika een mooi land vind en dat de vooroordelen voor mij weg te wimpelen zijn. Nu hij het even geproefd had was hij het wel met mij eens, maar vond wel dat het land zo’n herrie maakt. En hiermee doelde hij op het feit dat overal een airco staat te blazen en ja die maken herrie , haha, ach ja een ieder heeft wel weer wat anders.

Siesta KeyMensen eigenlijk is dit het enige vermeldenswaardige aan onze dag. Oh ja, ik snap even iets niet. We rijden langs de westkust van Florida van het ene eiland naar het andere, ze worden ook hier allemaal key genoemd en toch ligt Key West aan de oostkant van Florida, mmm vreemd. Maar zoals jullie dus begrijpen rijden we weer allemaal key’s over verbonden door weer die hoge scheepvaart vriendelijke bruggen. Deze eilanden zijn puur afgestemd op het stand toerisme en de bewoners hebben stuk voor stuk een prachtig huisje met een stuk land eromheen. Natuurlijk kun je hier je appartementen huren, want daar leven ze van.

Longboat Key BeachIs dit Amerika? ja soms wel en soms even niet. Althans niet wat we gewend zijn in al die jaren. Dit gedeelte is zo op het toerisme gericht dat je net als bij ons het lands wijs lands eer vergeet. Neemt niet weg dat het allemaal erg mooi is maar niets te beleven als je buiten het seizoen bent zoals wij nu.

Anna Maria IslandWe zijn in Bradenton aangekomen. Dit zou een rustiek plaatsje zijn met oude bouw. Helaas ook uit gestorven in de avond uurtjes. Wel lekker een maaltijd genomen. Mash patatos ,die puree ben ik gek op.

Even rond gekeken bij de Riverwalk maar daar liep ook geen mens. Komt een man met een hondje naar mij toe. Even vertaald, „Daar loopt een neger zijn vrouw in elkaar te rammen, maar ik heb geen telefoon bij me”, dat zou beteken dat ik zou moeten bellen. Eigenlijk geen idee of 911 wel op mijn foon werkt, maar denk het wel. Maar het hoefde al niet meer, want de politie was er met 1 auto en 1 klein vrouwtje. Lol een grote neger tegen zo’n klein politievrouwke, durft tie wel lol, maar kort er na verschenen er nog 2 wagens dus dat was voor die neger einde slaanverhaal. We zijn terug gekeerd naar het hotel ons mandje bezoeken.

Anna Maria Island PierMorgen een trip naar St. Petersburg even verderop daar heeft Salvador Dali gedurende lange tijd zijn schilderkunsten vertoont, een beetje extra vagant manneke. Er staat nu een museum dus we gaan even langs, want zijn snor staat in het groot afgebeeld voor de deur. Misschien kennen jullie hem wel, zo niet dan na morgen wel. Bekijk de foto’s dan heb je een indruk van vandaag. Veel leesplezier.